Wat willen we bereiken? |
---|
De grensoverschrijdende lichamen zijn belangrijk bij de samenwerking met onze Vlaamse buurgemeenten. |
Wat gaan we daarvoor doen? |
Evalueren samenwerkingsverbanden
Wanneer gereed? | doorlopend | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
De havenfusie heeft de samenwerking in dit gebied niet alleen versterkt, maar ook uitgebreid met de gemeenten Vlissingen en Borsele. In 2020 gaf de gemeente Terneuzen namens de zes betrokken gemeenten en de twee provincies, opdracht aan het bureau Architecture Workroom Brussels om de eerder gemaakte grensoverschrijdende ‘werkagenda’ verder uit te diepen. De wens is om te komen tot een grensoverschrijdend werkgebied met de naam North Sea Port District. Het voorstel is om de Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) Kanaalzone hiervoor om te bouwen tot een BGTS North Sea Port District. Met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is een position paper opgesteld voor staatssecretaris Knops over de toekomst van grensoverschrijdende samenwerking in relatie tot de ontwikkeling van grensregio’s. De heer Knops, Staatssecretaris voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, heeft de werkgroep Donner/Berx gevraagd een aanpak uit te werken van grensbelemmeringen die het gevolg zijn van verschillen in regelgeving aan beide zijden van de grens. Er zijn twee sporen uitgewerkt. Het eerste spoor bestond uit een verdiepende studie, die is uitgevoerd door de universiteiten van Utrecht en Hasselt. De studie zoekt naar oplossingen voor wetgevende knelpunten bij de ontwikkeling van grensoverschrijdende infrastructuur. Het tweede rapport is het eindverslag van de bestuurlijke werkgroep grensbelemmeringen. Daarin is een aanpak van grensbelemmeringen uitgewerkt en toegepast. De aanpak zet in op het realiseren van oplossingen door af te wijken van regelgeving in plaats van het aanpassen van de regelgeving. Er was in 2020 ook weer een Vlaams-Nederlandse top. Deze ging over het verdiepen en verbreden van de samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen. Ook kwam de Scheldemondraad weer bijeen. Burgemeester Lonink is hier lid van. In opdracht van de provincies Zeeland, Oost- en West Vlaanderen kwam er een grensvisie voor de Euregio Scheldemond. Deze regio wil een toonaangevende, dynamische regio zijn. En met een strategische grensvisie haar ambities in Europa onderstrepen. De Gebiedsontwikkeling Kanaalsprong Terneuzen is een continu netwerkproces. Ook in 2020 waren er verschillende overlegmomenten met het bedrijfsleven (ook grensoverschrijdend). Dit ging niet alleen over economische zaken, maar ook over de leefbaarheid van onze regio. | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
Versterken of herpositioneren samenwerkingsverbanden
Wanneer gereed? | doorlopend | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
Wij verwijzen naar 'Evalueren samenwerkingsverbanden'. | ||||
Wat willen we bereiken? | ||||
Extra inzet bij overheids-en burgerparticipatie | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
Extra (ambtelijke en bestuurlijke) inzet leveren
Wanneer gereed? | januari 2020 | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
We namen een derde wijkcoördinator in dienst. We trokken tijdelijk twee externe regisseurs aan voor de begeleiding van ons leertraject burger- en overheidsparticipatie. Hun opdracht loopt door in 2021. | ||||
Wat willen we bereiken? | ||||
Ondersteunen van de belangen van onze burgers bij hogere overheden | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
Verbeteren van onze contacten bij hogere overheden
Wanneer gereed? | doorlopend | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
De inspanningen op dit vlak betaalden zich in positieve zin uit in 2020. We haalden de nieuwe Regio Deal binnen, met een centrale rol voor Terneuzen. Er lopen op dit moment gesprekken over opname van de Kanaalzone in de Nationale Omgevingsagenda en de Nationale Omgevingsvisie. In de concepten van beide documenten is er aandacht voor Terneuzen. Verder speelt de mogelijke aanwijzing van het North Sea Port District tot NOVI-gebied. Dit is een aandachtsgebied in de Nationale Omgevingsvisie. Ook haalden we de banden met het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO), de Economic Board Zeeland, structuurversterking Zeeland verder aan. De uitwerking van de nieuwe Regio Deal biedt een extra mogelijkheid om de aandacht van de verschillende ministeries nog meer op de regio te vestigen. | ||||
Wat willen we bereiken? | ||||
Samenwerken op het gebied van bedrijfsvoering | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
Nieuwe mogelijkheden voor samenwerking onderzoeken
Wanneer gereed? | doorlopend | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
Wij namen samen met de Provincie Zeeland het initiatief om samen te werken voor de Functionaris voor de Gegevensbescherming (FG). De Zeeuws-Vlaamse gemeenten, Provincie Zeeland, Sabewa Zeeland, RUD Zeeland, GGD Zeeland, Veiligheidsregio Zeeland, ZB Planbureau en Bibliotheek van Zeeland werken hierin samen. Uit onderzoek blijkt dat nog meer samenwerking op het gebied van Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) nu niet wenselijk is. | ||||
Wat willen we bereiken? | ||||
Terneuzen heeft een voortrekkersrol bij (regionale) samenwerking | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
Inzetten op andere samenwerkingen binnen Zeeland en met Vlaamse partners
Wanneer gereed? | doorlopend | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
In 2020 investeerden we in verschillende samenwerkingsrelaties. Zo werkten we in de coronacrisis nauw en intensief samen binnen Zeeland. De gemeente Terneuzen leverde aan de Veiligheidsregio een langdurige personele inzet. Ook bestuurlijk werkten we nauw samen. Via het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO) organiseerden de Zeeuwse overheden via werkgroepen overleg en afstemming rond de economische en maatschappelijke vraagstukken in het kader van COVID-19. De speciale werkgroepen economie, toerisme & recreatie en sociaal domein pakten dit op. Verschillende structurele themagroepen van het OZO startten ook in 2020, zoals: De concept werkagenda van North Sea Port District stelden we in 2020 vast. Daarmee zetten wij een nieuwe stap in deze brede, internationale samenwerking. We startten verder het proces om met de betrokken overheden met externe bureaus de tweede fase van de agenda verder uit te werken. | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
Oppakken samenwerking met buurgemeenten
Wanneer gereed? | doorlopend | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
De Zeeuws-Vlaamse gemeenten stelden gezamenlijk met ondersteuning van Birch Consultants een strategische regiovisie op. Dit initiatief ontstond met inbreng van private / maatschappelijke partners, zoals DOW Chemical, ZorgSaam en North Sea Port. Deze visie brengt voor de regio Zeeuws-Vlaanderen de gezamenlijke strategische opgaven en kansen kernachtig in beeld. De regiovisie staat niet los van al bestaande visies en ontwikkelingen, maar sluit hierop aan. Aan de strategische regiovisie wordt ook een werkagenda gekoppeld. Deze werkagenda vormt de basis voor verdere inhoudelijke uitwerking en invulling van de gedeelde kansen en opgaven. Daarnaast leverde de Zeeuws-Vlaamse regiovisie ook input voor de provinciale omgevingsvisie. Op 23 maart 2021 presenteerden wij de conceptvisie aan de raad. Het streven is om de regiovisie met bijbehorende werkagenda in de zomer van 2021 af te ronden en daarna ter besluitvorming aan de drie gemeenteraden voor te leggen. Met de regiovisie willen we samenwerking stimuleren, investeren in brede welvaart en kansen genereren voor bijvoorbeeld Europese subsidies. |