Wat willen we bereiken? |
---|
We streven naar een veilige leefomgeving die voor iedereen aangenaam is om in te wonen en om te gebruiken |
Wat gaan we daarvoor doen? |
Meer inzet van BOA's en we stellen het VTH-beleid Zeeland 2021 vast in juni 2021
Wanneer gereed? | doorlopend | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
Door de taken die voor de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) voortvloeiden uit de COVID-19 crisis hadden zij minder tijd voor de primaire taken. Door extra inzet en extra uren van de handhavers hebben we de handhaving van de fysieke omgeving zo goed mogelijk afgehandeld en hebben we achterstanden kunnen voorkomen. Ook voor begin 2021 zal dit nog zo zijn. De eenheid handhaving is sinds 15 maart 2020 aangesteld voor de coördinatie op controles Covid-19 voor Zeeuws-Vlaanderen. We zochten hierin actief de samenwerking met de politie. Werving van nieuwe opsporingsambtenaren is niet makkelijk geweest. Inmiddels vulden we twee functies in en stelden we twee stagiaires aan. In 2020 brachten we met een publiciteitscampagne via verschillende mediakanalen de rol en functie op een positieve manier in beeld, om zo meer interesse te wekken bij de burger. Dit zowel voor het werven van nieuwe medewerkers als om een beter inzicht te geven bij de burgers over de functie van de gemeentelijke handhaver. In 2020 investeerden we in middelen door de aanschaf van nieuwe voertuigen en breed inzetten van handhavingsapparatuur. De boa’s zijn allen uitgerust met een bodycam. In maart 2020 is het protocol bodycams vastgesteld. Het gebruik van de bodycam leidde tot een beter veiligheidsgevoel bij de Boa’s. De bodycam is reeds een aantal keer noodzakelijk ingezet. In 2020 maakten we het conceptbeleid Vergunning, Toezicht en Handhaving Zeeland. Dit conceptbeleid legden we eind november 2020 ter inzage. Het plan stellen we in 2021 vast. Daarnaast startte er in 2020 een landelijke discussie met betrekking tot bewapening van boa’s. In de tweede helft van 2020 besloten we onze boa’s, in afwachting van goedkeuring van de lokale driehoek, aan te melden voor een pilot korte wapenstok. De lokale driehoek besloot hier niet mee in te stemmen in afwachting van verdere professionalisering. Inmiddels loopt er in diverse gemeenten in Nederland een pilot, waarbij boa’s bewapend worden met een wapenstok. Wij wachten de uitkomsten van die pilot met interesse af. | ||||
Wat willen we bereiken? | ||||
We versterken de samenwerking tussen zorg en veiligheid | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
Vroeg signaleren van problemen samen met onze ketenpartners.
Wanneer gereed? | doorlopend | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
De projectmatige aanpak kreeg in 2020 verder vorm en zetten we in 2021 voort. Hierbij valt te denken aan vaste overleggen met netwerkpartners over verwarde en overlastgevende personen in de gemeente. Het gaat hier vooral om casussen waar overlast wordt veroorzaakt door psychische, psychiatrische of verslavingsgerelateerde problematiek. In 2020 startte het maatwerkteam. Met de doorbraakmethode zet dit team acties in om de casus in de juiste richting te begeleiden. Van 2016 tot en met 2019 gaven we een opdracht aan ROAT. De medewerkers van ROAT werden tijdelijk ingezet in verband met een specifieke problematiek die in deze periode speelde en extra aandacht vroeg, zoals overlast en criminaliteit. Doel van deze tijdelijke extra inzet was met name preventief: het voorkomen van verdere aanwas van de groep die bij de problematiek betrokken was. Sinds 2020 zijn de medewerkers van ROAT niet meer werkzaam in onze gemeente. Aan-z is onze organisatie die verantwoordelijk is voor preventieve activiteiten voor jeugd en jongeren. Daarbij heeft aan-z specifiek aandacht voor deze doelgroep. Een deel van de taken die ROAT vervulde nam aan-z inmiddels op in het reguliere aanbod. De werkzaamheden van ROAT konden in 2020 niet één op één overgenomen worden door aan-z. | ||||
Wat willen we bereiken? | ||||
We willen geen uitbreiding van het aantal coffeeshops. | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
We handhaven het maximumbeleid met ten hoogste één coffeeshop en we nemen niet deel aan het experiment gesloten coffeeshopketen.
Wanneer gereed? | doorlopend | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
In ons coalitieakkoord 2018-2022 staat dat de gemeente Terneuzen zich niet zal aanmelden voor een experiment voor een gesloten coffeeshopbeleid. In 2020 waren er voor onze gemeente ook geen aanvragen voor legale hennepteelt. | ||||
Wat willen we bereiken? | ||||
We willen nieuwe vormen van (georganiseerde) criminaliteit en ondermijning tegengaan. | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
Werken aan een passende integrale aanpak.
Wanneer gereed? | Status | |||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
In samenwerking met diverse ketenpartners (politie, douane, KMar, North Sea Port, Port of Moerdijk, taskforce-riec en gemeente Vlissingen, Borsele en Moerdijk) zetten we de (integrale) controles in de strijd tegen criminaliteit en ondermijning voort. In 2020 leverden we in samenwerking met deze ketenpartners het uitvoeringsplan 2.0 voor de havens op. Met dit uitvoeringsplan ligt er een stevige basis om in 2021 de deelprojecten een succes te laten worden, om hiermee de georganiseerde criminaliteit en ondermijning in de havengebieden tegen te gaan. | ||||
Wat willen we bereiken? | ||||
Wij willen voorkomen dat jongeren betrokken raken bij criminaliteit. | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
Extra aandacht voor (nieuwe) vormen van (online) normoverschrijdend gedrag door jongeren.
Wanneer gereed? | doorlopend | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
In 2020 startten we met het jeugdoverleg. In dit overleg bespreken verschillende ketenpartners overlastlocaties waar (veel) jeugd bij elkaar komt. Op deze locaties wordt dan een integrale aanpak afgestemd. In 2021 komt het schoolveiligheidsconvenant. Hierin staan samenwerkingsafspraken tussen de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten, de scholen en politie. |