Wat willen we bereiken? |
---|
De tolbarrière c.q. tolheffing van de Westerscheldetunnel zo snel mogelijk beëindigen. |
Wat gaan we daarvoor doen? |
Op korte termijn verlagen van de tarieven voor de inwoners en bedrijven van de gemeente Terneuzen.
Wanneer gereed? | doorlopend | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
In 2020 zetten we samen met de provincie, het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO) en de lobbyist verdere stappen in de lobby voor de tolvrije tunnel. Vanuit Terneuzen brachten we de tolvrije tunnel als een van onze thema’s in bij de verkenning voor de compensatie van de Marinierskazerne. Verder is tolvrij een van de thema’s in de Zeeuwse lobbyflyer voor de landelijke verkiezingen. Het tolonderwerp was ook onderdeel van de Zeeuwse reactie (namens het OZO) op de Rijksbegroting/Miljoenennota. Tenslotte is niet zonder belang de op 27 augustus 2020 unaniem aanvaarde motie door de gemeenteraad in dit verband. Op 24 november 2020 nam de Tweede Kamer een motie aan van het kamerlid Schonis. Daarin wordt de regering gevraagd te onderzoeken wat de sociale en economische effecten zijn van een tolvrije tunnel op Zeeuws-Vlaanderen en op Zeeland als geheel. Onderdeel van deze opdracht is ook om samen met de regio de financiële mogelijkheden te onderzoeken om de Westerscheldetunnel tolvrij te maken. De Kamer wil dat de informatie beschikbaar is bij de aanstaande kabinetsformatie. Het voorwerk voor het onderzoek startte eind 2020. De planning is om het in april 2021 af te ronden. Deze opdracht vanuit de Kamer is belangrijk en laat wat ons betreft een breed gevoel van politieke urgentie zien voor het tolvrij-thema. | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
Zorgen voor een breed gedragen lobby van bedrijven, organisaties en alle Zeeuwse overheden voor dit thema.
Wanneer gereed? | doorlopend | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
Wij verwijzen naar 'Op korte termijn verlagen van de tarieven voor de inwoners en bedrijven van de gemeente Terneuzen'. | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
Het organiseren van een Zeeuwse lobby richting Rijk om de tolheffing zo snel mogelijk te beëindigen.
Wanneer gereed? | doorlopend | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
Wij verwijzen naar 'Op korte termijn verlagen van de tarieven voor de inwoners en bedrijven van de gemeente Terneuzen'. | ||||
Wat willen we bereiken? | ||||
Het (veilig) gebruik van fietsen stimuleren. | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
Het bij de aanleg en reconstructie rekening houden met fietsverkeer.
Wanneer gereed? | december 2020 | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
Samen met de provincie Zeeland werkten we in 2020 aan de voorbereidingen van de aanleg van een snelfietsroute richting Zelzate. Hierbij betrokken wij de dorpsraad Sluiskil. | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
Het gebruik van fietsen promoten als mobiliteitsoplossing, zowel toeristisch als voor woon-en werkverkeer
Wanneer gereed? | december 2020 | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
Wij hielden in 2020 de eerste bijeenkomsten voor het gemeentelijk Verkeers- en vervoersplan (Mobiliteitsplan). In dit plan geven wij een doorkijk naar de toekomstige verkeersomgeving met daarbij ook een prominente plaats voor het fietsverkeer, parkeren en weginfrastructuur. We gaan hier in 2021 mee verder. Een belangrijk onderdeel van het plan is de brede inzet van burgerparticipatie. | ||||
Wat willen we bereiken? | ||||
Verbetering wegenstructuur | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
Aansluiting Laan van Othene op N290
Wanneer gereed? | december 2021 | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
Het Kavelruilbureau Zeeland van de provincie Zeeland onderhandelde met de eigenaar over de aankoop voor de benodigde grond voor doortrekking van de Laan van Othene. Helaas kwamen zij er niet uit met de eigenaar. Daarom zijn wij via het Kavelruilbureau gestart met de onteigeningsprocedure. | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
Hoekseweg – omgeving bushalte
Wanneer gereed? | december 2020 | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
De bushalte met de bijpassende omgeving pasten wij samen met de provincie in 2020 aan. In nauw overleg met de dorpsraad Hoek hebben we dit voorbereid en uitgevoerd. | ||||
Wat willen we bereiken? | ||||
Zorgen voor een goede bereikbaarheid van onze bedrijfslocaties | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
Het oplossen van de verkeersknelpunten nabij het Maintenance Value Park
Wanneer gereed? | december 2020 | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
Provinciale studies bevestigden in 2020 dat de bestaande afrit met de oostelijke en westelijke rotonde van de Herbert H. Dowweg een knelpunt is. De Provincie Zeeland is wegbeheerder maar ook als gemeente zijn we hierbij nauw betrokken. In 2020 sprak de provincie de intentie uit dat zij als maatregel voor de korte termijn een turborotonde voor de oostelijke rotonde in 2022 gaan aanleggen. Ook maakten we de afspraak dat wij voor de lange termijn een visie voor de infrastructuur maken. Daarbij sluiten we aan op de strategische visie die North Sea Port nog maakt voor de Westelijke Kanaaloever. | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
Het realiseren van een spoorlijn op de Oostelijke Kanaaloever.
Wanneer gereed? | september 2020 | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
Het project Rail Ghent-Terneuzen rondde in 2020 alle technische onderzoeken af. Definitieve afspraken over bekostiging en verder onderzoek leidden net niet tot ondertekening van een intentieverklaring. De ondertekening heeft in februari 2021 plaatsgevonden. Wij vinden het van belang dat ingezet wordt en blijft op de mogelijkheid van personenvervoer per rail naar Gent. | ||||
Wat gaan we daarvoor doen? |
Het zorgen voor goede achterlandverbindingen.
Wanneer gereed? | doorlopend | Status | ||
---|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | ||||
Wij verwijzen naar 'Het realiseren van een spoorlijn op de Oostelijke Kanaaloever'. |