Sociaal domein

Taakvelden

Wat willen we bereiken?

Inwoners voelen zich zo lang mogelijk gezond en zijn zelfredzaam

Wat gaan we daarvoor doen?

Toekennen immateriële maatwerkvoorzieningen aan cliënten die daarvoor in aanmerking komen

Wanneer gereed?

doorlopend

Status

Wat hebben we gedaan?

Naast huishoudelijke hulp biedt de gemeente vanaf 2015 ook de immateriële maatwerkvoorzieningen extramurale begeleiding, dagbesteding, kortdurend verblijf en persoonlijke verzorging (voor patiënten geestelijke gezondheidszorg). Bij de laatste gaat het vaak om ondersteuning en begeleiding bij het uitvoeren van dagelijkse activiteiten zoals persoonlijke verzorging van de cliënt.

Bij alle vormen van ondersteuning (zorg, welzijn en inkomen) staat actieve deelname aan de samenleving voorop. We stimuleren dat burgers zo lang mogelijk zelfredzaam zijn en regie houden over hun eigen leven.

Cliëntervaringsonderzoek Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Jeugdwet
Wij voeren elk jaar een (verplicht) onderzoek uit naar de ervaringen en tevredenheid van cliënten die hulp krijgen vanuit de Wmo en Jeugdwet. In 2020 voerden het ZB planbureau en Bibliotheek Zeeland dit onderzoek voor ons uit. Het overgrote deel van de respondenten is positief over de ondersteuning die zij ontvingen. Door COVID-19 geven de uitkomsten van dit onderzoek mogelijk wel een vertekend beeld.

Maatwerkvoorziening Huishoudelijke hulp(HH)/begeleiding
Wij voerden de taak hulp bij de huishouding (HH)/begeleiding uit. De levering van huishoudelijke hulp/begeleiding gebeurde op basis van contractafspraken met zorgaanbieders. Uitgangspunten van deze contracten zijn in ieder geval: kwaliteit, een betere beheersing van de kosten (budgetfinanciering in plaats van een open eind financiering) en gezamenlijke verantwoordelijkheid. In 2019 en 2020 stegen de kosten door verschillende ontwikkelingen zoals de invoering van het abonnementstarief, salarisstijgingen en een toename van de vraag.

Voorzieningen Zo-net en zo-lekker
Uitvoeringsorganisatie aan-z is verantwoordelijk voor de voorzieningen zo-net (hulp bij huishouden) en zo-lekker (warme maaltijden voor Tafeltje Dekje).
Door de invoering van het abonnementstarief besloot de gemeenteraad om de voorziening zo-net in 2020 te beëindigen. aan-z startte door COVID-19 in juni 2020 met het indiceren van de klanten van zo-net voor een maatwerkvoorziening. Alle klanten kregen een keukentafelgesprek met als belangrijkste uitkomst dat het grootste deel van de klanten het recht op hulp bij huishouden behoudt (93%). De daadwerkelijke overdracht van de klanten en medewerkers van zo-net naar een andere zorgaanbieder kon niet meer in 2020 plaatsvinden. Dit staat op de planning voor 2021.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 15:08:18 met de export van 07/08/2021 14:59:49