Programma Sociaal domein
2020 | 2020 | 2020 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|
bedrag x € 1.000 | geraamd primitief | laatste wijziging | werkelijk | verschil | |
Lasten | 68.903 | 83.008 | 76.832 | 6.176 | V |
Baten | 15.148 | 24.616 | 23.615 | -1.002 | N |
Saldo | 53.755 | 58.392 | 53.218 | 5.174 | V |
Mutaties reserves | -2.663 | -3.820 | -857 | -2.963 | V |
Resultaat | 51.092 | 54.572 | 52.361 | 2.211 | V |
Nadelig saldo van baten en lasten van het programma Sociaal domein | € | 53.218.000 |
---|---|---|
Ten opzichte van de gewijzigde begroting een voordeel van | € | 5.174.000 |
Procentueel is dit: | 8,90% | |
Wij verklaren dit verschil als volgt: |
Totale afwijking baten en lasten | € 5.174.000 | V | ||
---|---|---|---|---|
Loonkosten eigen personeel | € 344.000 | V | ||
Kapitaallasten | € 43.000 | V | ||
Onderhoudskosten gebouwen (dekking res onderhoud) | € 46.000 | V | € 433.000 | V |
Totaal te verklaren afwijking | € 5.607.000 | V |
Toelichting
In de analyse van dit programma betrekken we ook de niet ingevulde taakstelling in het sociaal domein over 2020. Dit bedrag is € -1.294.000. Het te verklaren bedrag is in dit programma € 5.607.000 -/- € 1.294.000 = € 4.313.000 V.
Participatie
Het saldo van de Participatiewet in dit programma is € 2.946.000 V.
De belangrijkste oorzaak hiervan is het voordeel op de Inkomensregeling/arbeidsparticipatie van bijna € 2,4 miljoen. Dit vooral als gevolg van een hogere BUIG. Bij de verdeling van de BUIG middelen in 2020 was de gemeente Terneuzen de grootste voordeelgemeente. Dit leidde ertoe dat we een aanmerkelijk hoger aandeel uit het landelijke BUIG budget kregen.
Daarnaast betreft het een lagere tekort bij Dethon over 2020. Volgens de primitieve begroting 2020 van Dethon was er voor Terneuzen een te betalen aandeel in het tekort van € 1.291.000. In werkelijkheid is ons aandeel € 483.000. Er is minder nadeel van € 808.000. Hiervan boekten wij al € 250.000 in bij de 2e monitor sociaal domein. Resteert voor deze jaarrekening nog € 558.000 minder nadeel.
Daarnaast staat er op stelposten nog een niet ingevulde taakstelling voor de Participatiewet van
€ -34.000.
Het overschot op het programma brengen wij met verrekening van de niet ingevulde taakstelling ten gunste van de reserve sociaal domein (zie mutaties reserves).
Wmo
Het saldo van de Wmo in dit programma is € 308.000 V.
Dit voordeel is vooral ontstaan door diverse posten:
- Jaarrekening 2020 aan-z € 292.000 V;
- Bijdrage aan CVV € 101.000 V;
- Hulp bij huishouden zo-net € -381.000 N;
- maatwerkvoorzieningen, vooral Hbh € 200.000 V.
De voordelen zijn voor een groot deel COVID-19 gebonden. De niet gerealiseerde verwachte daling van Hulp bij huishouden bij zo-net en de daarbij niet geraamde volumegroei is de oorzaak van het nadeel bij het project omzetting naar een maatwerkvoorziening.
Het saldo van de jaarrekening 2020 aan-z (concept € 292.415 positief) is meegenomen in onze jaarrekening omdat dit in lijn is met financiële verordening van aan-z. De bestemming van dit saldo vraagt nog wel om besluitvorming van AB aan-z. Dit bestuursorgaan gaat ook over de financiële verordening. Door opname van het saldo volgens de geldende financiële verordening van aan-z willen we voorkomen dat er willekeur door de uitkomst bij opvolging van de financiële verordening van aan-z ontstaat.
Daarnaast staat er op stelposten nog een niet ingevulde taakstelling voor de Wmo van € -424.000.
Het overschot op dit programma brengen wij met verrekening van de niet ingevuld taakstelling ten laste van de reserve sociaal domein (zie mutaties reserves).
Jeugdhulp
Het saldo van de jeugdhulp in dit programma is € 372.000 V.
Dit voordeel is ontstaan door diverse posten:
- algemene kindvoorzieningen € 53.000 V;
- minder afname extra diensten GGD € 41.000 V;
- budget huiselijk geweld en kindermishandeling € 34.000 V;
- persoonsgebonden budgetten (PGB) jeugd € 85.000 V;
- afrekening kosten jeugdhulp 2019 € 48.000 V;
- Jaarrekening 2020 CVV € 107.000 V.
Ook deze voordelen zijn voor een groot deel COVID-19 gebonden.
Daarnaast staat er op stelposten nog een niet ingevulde taakstelling voor de jeugdhulp van
€ -836.000.
Het overschot op dit programma brengen wij met verrekening van de niet ingevuld taakstelling ten laste van de reserve sociaal domein (zie mutaties reserves).
Afrekensystematiek IJZ
We hebben de ramingen van de laatst vastgestelde begrotingswijziging van de GGD voor de IJZ moeten opnemen als realisatie. Dit door de afgesproken nieuwe afrekensystematiek voor de jeugdhulp van de Inkooporganisatie jeugdhulp (de zogenoemde t+1). In februari 2021 is een tussenstand opgemaakt voor 2020 die ongeveer € 6 ton hoger was dan deze raming. Dit betekent dat er in 2021 nog een nadeel wordt verwacht over 2020 op de jeugdhulp van ongeveer € 6 ton. De laatste berichten vanuit het IJZ zijn dat de afrekening 2020 eerder hoger dan lager zal zijn. Deze afrekening brengen wij in 2021 nog ten laste van de reserve sociaal domein.
Overige onderdelen sociaal domein
Het voordelig saldo op de overige onderdelen niet zijnde hekwerk sociaal domein is € 792.000, dit rekening houdend met de mutatie op de reserve Sociaal domein niet zijnde hekwerk.
Dit betreft voor het grootste deel een voordeel van € 865.000 op de BBZ. Hiervan is € 559.000 vergoeding uitvoeringskosten TOZO.
De gemeente krijgt voor de uitvoering van de TOZO de volgende uitvoeringskosten: 1.169 x € 450 (besluit op een aanvraag levensonderhoud) en 41 x € 800 (besluit op een aanvraag kapitaal) =
€ 558.850. De werkzaamheden voor de TOZO zijn uitgevoerd door een combinatie van eigen personeel en de medewerkers van het Werkservicepunt.
Minimabeleid
De kosten van minimabeleid zijn per saldo € 122.000 voordelig. Dit is voor een deel veroorzaakt door lagere kosten armoedebestrijding kinderen € 49.000 en hogere inkomsten voor terugontvangen bijzondere bijstand € 64.000. De lagere kosten armoedebestrijding kinderen betreft minder kosten Stichting Leergeld door minder aanvragen als gevolg van COVID-19. Daarnaast betreft het minder activiteiten door Jeugdfonds Sport en Cultuur Zeeland mede als gevolg van COVID-19, maar ook door lagere gemiddelde kosten per kind. Tegenover dit voordeel staat ook nadeel door een lagere onttrekking aan de reserve.
Inburgering
Bij inburgering is er bij de baten en lasten een voordeel van € 59.000. Dit voordeel is vooral ontstaan door een bijdrage van derden inburgering (gemeente Sluis) en een bijdrage van het COA (bij de niet onttrokken reserves is een bedrag opgenomen van € 165.000 voor inburgering. Het niet onttrekken hiervan leidt afgezet tegen het voordeel van € 59.000 tot een per saldo nadeel op inburgering van € 106.000. Dit nadeel heeft vooral te maken met de budgetoverheveling op inburgering bij de 3e perioderapportage 2020, waarvan een deel van de € 165.000 ten onrechte deel uitmaakte.
SROI/WNW
Bij deze onderdelen is er voordeel van € 377.000. Deze middelen zijn middelen die behoren tot het Werkservicepunt. Jaarlijks ramen wij deze middelen, en aan het einde van het jaar brengen wij het overschot over naar het volgende jaar. Dit doen wij net zo lang totdat deze middelen op zijn. Dit bedrag valt in 2020 weg tegen het niet onttrekken van de reserves SROI/WNW (zie ook mutaties reserves).
Mutaties reserves niet Hekwerk
Onderstaand geven wij inzicht in de reserve sociaal domein voor de niet tot het hekwerk behorende posten, waartegen een deel van de mutaties hierboven (deels) wegvalt:
Omschrijving | Raming | Werkelijk | Saldo | |
---|---|---|---|---|
Bestemming rekeningsaldo 2019 2e fase voorbereidingskosten stadsboerderij | 27.000 | 8.250 | 18.750 | N |
Bestemming rekeningsaldo 2019 SROI | 20.000 | 10.630 | 9.370 | N |
Bestemming rekeningsaldo 2019 bijlage 34 Werk naar Werk | 368.000 | 0 | 368.000 | N |
Bestemming rekeningsaldo 2019 nieuwe wet Inburgering | 165.000 | 0 | 165.000 | N |
Bestemming rekeningsaldo 2019 formatieonderzoek W&I/WSP | 34.000 | 16.200 | 17.800 | N |
Bestemming rekeningsaldo 2019 Armoede en Schulden | 51.000 | 0 | 51.000 | N |
Opheffing reserve Verlengde jeugdzorg | -81 | 81 | V | |
Totaal | 665.000 | 34.999 | 630.001 | N |
Mutaties reserves hekwerk (budgettair neutraal)
Onderstaand geven wij inzicht in het resultaat van het hekwerk sociaal domein per onderdeel. Hieruit blijkt dat het de Participatiewet is die het grote voordeel veroorzaakt. Hiermee worden de tekorten op de andere onderdelen afgedekt. Voor specificatie van de resultaten zie de toelichting hierboven.
Omschrijving | Raming | Werkelijk | Saldo | |
---|---|---|---|---|
Wmo | 17.124.034 | 17.239.180 | -115.146 | N |
Participatiewet | 12.619.988 | 9.707.732 | 2.912.256 | V |
Jeugdwet | 18.120.413 | 18.584.263 | -463.850 | N |
Subtotaal | 47.864.435 | 45.531.175 | 2.333.260 | V |
Reserve sociaal domein | 3.059.665 | 726.405 | 2.333.260 | N |
Resultaat Sociaal domein | 44.804.770 | 44.804.770 | 0 |