III Toelichting op baten en lasten

b. Toelichting baten en lasten per programma

Programma Volksgezondheid en milieu

2020

2020

2020

2020

bedrag x € 1.000

geraamd primitief

laatste wijziging

werkelijk

verschil

Lasten

15.365

15.586

15.269

317

V

Baten

14.811

14.613

14.741

128

V

Saldo

554

973

528

445

V

Mutaties reserves

-1

-402

-210

-193

N

Resultaat

552

571

319

252

N

Nadelig saldo van baten en lasten van het programma Volksgezondheid en milieu

528.000

Ten opzichte van de gewijzigde begroting een voordeel van

445.000

Procentueel is dit:

45,70%

Wij verklaren dit verschil als volgt:

Totale afwijking baten en lasten

 € 445.000

V

Loonkosten eigen personeel

 € -241.000

N

Kapitaallasten

 €  738.000

V

Onderhoudskosten gebouwen (dekking res onderhoud) 

 €    44.000

V

 €  540.000

V

Totaal te verklaren afwijking

 €  -95.000

N

Toelichting:

Het per saldo nadeel betreft voornamelijk de volgende posten:

Riolering (€ 166.000 V)
Het per saldo voordeel op riolering betreft vooral het grondwatermeetnet in Sluiskil ( € 50.000) en beheer en onderhoud BOB (€ 58.000). Het grondwatermeetnet Sluiskil kon niet volledig worden uitgevoerd. Dit omdat we niet tijdig over de benodigde vergunningen van Rijkswaterstaat konden beschikken. Waterschap Scheldestromen voert het beheer en onderhoud BOB (Beheer en Onderhoud binnen Bebouwd gebied) uit. De gemeente betaalt 50% van de kosten. In 2020 is er minder onderhoud uitgevoerd. In 2021 ramen wij de lasten opnieuw.

Opbrengst rioolheffing (€ 78.000 V)
De werkelijke opbrengst bedraagt € 5.293.000. Dit is € 78.000 (1,5%) hoger dan geraamd. De meeropbrengst heeft te maken met hogere werkelijke WOZ-waarden van de niet-woningen dan aan de hand van de kwartaalrapportage van Sabewa was geschat.

Afval (€ -337.000 N)
Het belangrijkste nadeel betreft de hogere stortkosten van € 447.000 en de hogere bijdrage aan het OLAZ voor de milieustraat van € 128.000. Als gevolg van COVID-19 en de daarbij genomen maatregelen is er een thuis opruimactie ontstaan. Hierdoor werd het aanmerkelijk drukker op de milieustraten. Dit met als gevolg dat de hoeveel aangeboden afval, en daarmee de stortkosten en de kosten van de bemensing, incidenteel meer waren in 2020.

Tegenover deze nadelen zijn er ook twee voordelen. Er is een voordeel van € 210.000 omdat diverse containers die in de exploitatie waren verantwoord op basis van de nieuwe materiële vaste activa voorschriften alsnog geactiveerd zijn.

Opbrengst bedrijfsafval (€ 43.000 V)
De tarieven zijn per 1 januari 2020 verhoogd. Dit met de opslag van de verhoging van de verhoogde afvalstoffenbelasting die we zelf doorberekend krijgen. Het aantal contracten voor het bedrijfsafval is nagenoeg hetzelfde gebleven.

Bijdrage van derden in kosten kunststofverpakkingen (€ -143.000 N)
De gemeente Terneuzen is overgestapt op een andere inzamelmethode. Voorwaarde in het contract was dat de opbrengsten voor PMD (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankenkartons) naar de verwerker gingen. Hierdoor is deze post in 2020 komen te vervallen.

Mutaties reserves
Wij hebben een nadeel door een lagere onttrekking aan de reserve Klimaatmiddelen van € 89.000 omdat ook de lasten lager zijn. Daarnaast is er nadeel doordat diverse werkzaamheden, grondwatermeetnet Sluiskil en BOB onderhoud (samen € 102.000) nog niet hebben kunnen laten uitvoeren. De genoemde onderdelen ramen we in 2021 opnieuw.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 15:08:18 met de export van 07/08/2021 14:59:49