Jaarrekening 2020

III Toelichting op baten en lasten

Overschrijdingen ramingen op programmaniveau
Op grond van artikel 189, lid 3 Gemeentewet zijn alle begrotingsoverschrijdingen op de lasten (en daarmee overeenstemmende balansmutaties) onrechtmatig. Bij de afweging van de relevantie van deze onrechtmatige lasten is het criterium “passend binnen het door de Raad uitgezette beleid” van belang.
In de Financiële verordening gemeente Terneuzen is het volgende opgenomen:
Het college draagt er zorg voor dat de lasten van de programma’s zoals geautoriseerd in de (gewijzigde) begroting met niet meer dan 3% worden overschreden. Dit onder het voorbehoud dat elders binnen de begroting voor de overschrijding dekking kan worden gevonden.

Programma (bedragen x € 1.000)

Begrote
lasten

Werkelijke
lasten

Procentuele

2020

2020

overschrijding

Bestuur en ondersteuning

5.836

6.075

4,10%

Veiligheid

5.691

5.986

5,19%

Verkeer, vervoer en waterstaat

12.166

10.775

-

Economie

4.835

2.490

-

Onderwijs

9.699

8.013

-

Sport, cultuur en recreatie

18.097

17.046

-

Sociaal domein

83.008

76.832

-

Volksgezondheid en milieu

15.586

15.269

-

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

7.047

6.976

-

Algemene dekkingsmiddelen

2.192

10.723

389,11%

Overhead

17.664

16.780

-

Totaal

181.822

176.967

Zoals uit de bovenstaande tabel met de lasten per programma blijkt zijn de lasten van het programma Bestuur en ondersteuning en programma Veiligheid met meer dan 3% overschreden. Onderstaand lichten wij dit toe. De algemene dekkingsmiddelen lichten wij niet toe. Het saldo is het resultaat van de afwijkingen in de programma's en bevat onder andere het saldo van de jaarrekening 2020.

Programma Bestuur en ondersteuning

2020

2020

2020

2020

bedrag x € 1.000

geraamd primitief

laatste wijziging

werkelijk

verschil

Lasten

5.807

5.836

6.075

-239

N

Baten

2.710

2.502

3.094

592

V

Saldo

3.097

3.335

2.982

353

V

De lasten van dit programma zijn overschreden met 4,10%.

De hogere lasten worden voornamelijk veroorzaakt door hogere werkelijke salarissen voor het college van € 84.000. Bij de raming van de salarislasten 2020 voor het college was per abuis geen rekening gehouden met de werkgeverspremie voor het APPA pensioen.
Daarnaast is de verdelingen van de salarissen in de jaarrekening 2020 hierop van invloed. De verdeling is een budget neutrale activiteit. Dit betekent dat de hogere lasten op dit programma worden goedgemaakt door lagere lasten elders in de jaarrekening.

Programma Veiligheid

2020

2020

2020

2020

bedrag x € 1.000

geraamd primitief

laatste wijziging

werkelijk

verschil

Lasten

5.512

5.691

5.986

-295

N

Baten

44

44

58

14

V

Saldo

5.468

5.647

5.928

-282

N

De lasten van dit programma zijn overschreden met 5,19%.

Deze overschrijding betreft naast een aantal kosten verlagende voordelen de kosten voor de NGE-opgave 2020 (Bommenregeling). Gemeente Terneuzen kan voor andere instanties een verzoek indienen voor een NGE-vergoeding via het gemeentefonds. De aanvraag is begin 2021 bij het Rijk ingediend. De gelden ontvangen we bij de Meicirculaire 2021 Gemeentefonds. Omdat het een vergoeding over 2020 betreft moeten we deze volgens de verantwoordingsvoorschriften (het BBV) meenemen in de jaarrekening 2020. De baten die via het gemeentefonds komen verantwoorden wij volgens de voorschriften bij de algemene dekkingsmiddelen. Daartegen valt het nadeel van € 407.000 in dit programma weg.

Rechtmatigheid investeringsuitgaven
Het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV) merkt overschrijding van investeringsuitgaven aan
als onrechtmatig. Om deze onrechtmatigheid op te heffen dient de Raad voor de vaststelling van de jaarstukken akkoord te gaan met deze overschrijdingen. Enkele investeringskredieten zijn overschreden. Daarnaast zijn er overschrijdingen op basis van gewijzigde wetgeving. Wij lichten hieronder de overschrijdingen vanaf € 5.000 toe. Het college is van oordeel dat de gedane uitgaven passen binnen de door de gemeenteraad aangegeven doelstellingen van het beleid. Tevens is het college van mening dat de uitgaven nodig waren om de desbetreffende investering te realiseren. Het college heeft deze investeringen in mei 2021 ter autorisatie aan de gemeenteraad voorgelegd.

Overschrijdingen 2020
Onderstaand geven wij evenals in de jaarrekening een toelichting op de afwijkingen van meer dan € 5.000 van de door de gemeenteraad vastgestelde kredieten. Wij zijn van oordeel dat de gedane uitgaven passen binnen de door de gemeenteraad aangegeven doelstellingen van het beleid. Tevens zijn wij van mening dat de uitgaven nodig waren om de desbetreffende investeringen te realiseren. Wij stellen de gemeenteraad voor daarom alsnog in te stemmen met deze uitgaven.

Uitvoering 5e fase renovatie Willibrordustoren € 25.000
Tijdens de voorbereiding van het benodigd onderhoud maakten wij een kostenraming voor de uit te voeren restauratie. Op basis van deze raming hebben wij in 2018 het benodigd bouwbudget bepaald van € 272.000. Bij het opstellen van het bestek bleek de toren in veel slechtere staat te verkeren dan vooraf zichtbaar was. Tijdens het opstellen van het bestek bleek o.a. dat we verschillende onderdelen, moesten vervangen in plaats van herstellen. De extra kosten bedroegen in totaal € 25.000.

Spoelwagen 41 € 11.020
In verband met een aanpassing van de opbouw van een slangcassette voor slangen in rioolputten te begeleiden zijn de kosten hoger dan geraamd. De aanpassing was noodzakelijk vanwege geldende Arbo regelgeving. Dit was niet voorzien bij het aanvragen van het krediet.

Gewijzigde wetgeving
Door de commissie BBV is in 2019 een nieuwe notitie materiële vaste activa vastgesteld. Deze notitie heeft een ingangsdatum van 1 januari 2019. Hierin is vastgesteld dat bepaalde kosten die eerder op de exploitatie werden verantwoord per 1 januari 2019 moeten worden geactiveerd. Onderstaand geven wij een toelichting op de kosten die wij hebben overgeheveld van de exploitatiebudgetten naar investeringen. Het college is van oordeel dat de gedane uitgaven passen binnen de door de gemeenteraad vastgestelde beleid. Wij stellen de gemeenteraad voor alsnog in te stemmen met deze (investerings)uitgaven.

Vernieuwen compressor Markt 1 Axel € 40.730
De kosten van het vernieuwen van de compressor waren in eerste instantie ten laste gebracht van het onderhoud gebouwen. Omdat dit levensduur verlengend onderhoud betreft moeten de kosten op basis van de notitie Materiële vaste activa van de commissie Besluit begroting en verantwoording (BBV) geactiveerd worden. Om deze reden hebben wij de uitgaven overgeheveld naar een investering.

Desinfectie-installatie Vliegende Vaart € 12.609
De kosten van de desinfectie-installatie Vliegende Vaart waren in eerste instantie ten laste gebracht van het onderhoud gebouwen. Omdat dit levensduur verlengend onderhoud betreft moeten de kosten op basis van de notitie Materiële vaste activa van de commissie Besluit begroting en verantwoording (BBV) geactiveerd worden. Om deze reden hebben wij de uitgaven overgeheveld naar een investering. Door opname in het besluit van de raad over de begrotingsrechtmatigheid worden deze uitgaven als rechtmatig en passend binnen het beleid bestempeld. Voor de dekking van de kapitaallasten vragen wij de raad in dit voorstel om met ingang van 2020 nog een aanvullend besluit te nemen.

Diverse containers 2020 (groen/blauw/grijs) € 209.564
Omdat de aanschaf van de losse containers gezien moet worden als een investering op basis van de notitie Materiële vaste activa hevelen wij deze ook over naar de investeringen. Dit leidt nu tot een voordeel in 2020 van € 209.564 op de exploitatie en tot een nadeel in de komende jaren aan kapitaallasten.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2021 15:08:18 met de export van 07/08/2021 14:59:49